Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Fennel och hennes valpar i juni 2025!!
15 juni
Det blev inte som vi hade tänkt oss.... Valpningen började som den ska men så efter ett tag så var det små diffusa saker som inte stämde. Jag bollade mina tankar med den veterinär som jag är tryggast med i dessa frågor eftersom hon även är hunduppfödare med lång erfarenhet. Det är verkligen ovärderligt att ha en så trygg och erfaren rådgivare alla tider på dygnet. 

Vi kom till en punkt när det inte hände tillräckligt. Jag kände valpens bakben och svans men trots ett fint värkarbete så kom den inte ut och den var för långt in för att jag skulle kunna hjälpa den ut. Vi behövde göra ett kejsarsnitt. Vi gjorde ultraljud och såg två valpar men tyvärr så var båda valparna döda. Enligt veterinären som opererade så hade nog valparna dött redan innan valpningen började.  Jag som alltid söker svar och förklaringar på allt kommer inte att få veta vad som hände. Jag har frågat många kloka personer och googlat massor så klart. Det finns flera rimliga förklaringar. Det verkar vara flera uppfödare än vanligt som har drabbats av liknande scenarion senaste tiden så vi får se om vi kan hitta en röd tråd.

Fennel har verkligen varit en sån kämpe och hon gjorde allt rätt. Jag är så stolt över henne. Älskade lilla fina Fennel! Hon är trött och sliten efter allt så vi myser i soffan. Hon har tack och lov inte varit så bekymrad över att hon inte har några valpar. Hennes ljuver är fulla med mjölk och det trillar en tår när jag tänker på att det borde ligga små valpar där och mumsa nu. Jag är så ledsen och besviken men nu fokuserar vi på att pyssla om vår älskade Fennel. Just nu ligger hon på sin favoritplats under bordet i köket.

11 juni kväll 
Nu har Fennel bestämt sig för att valplådan är den bästa platsen. Skönt att vi är överens! Hon är sällskapssjuk och vill att någon av oss sitter med henne i lådan. Mysigt! Plötsligt vill hon ut och kissa eller gå ut en sväng i köket och vi följer efter och uppfyller alla hennes önskningar. 

11 juni morgon 
Inga valpar än. Idag är det dygn 62. Fennel har gått runt och kollat och testat lite olika platser där hon skulle kunna tänka sig att ha sina valpar. Valplådan är ett av dom bra alternativen. Soffan i valprummet är också bra. Soffan i valprummet är mysig men passar bättre till att sova i. Kanske att biabädden och alla fällar i sovrummet skulle kunna funka också om man bäddar i ordning ordentligt. Men jag tror att det lutar mest åt valplådan och det är ju smidigt tycker jag!

10 juni på kvällen 
Under kvällen har Fennel varit lite flåsig och rantat runt och hon ville bara ha lite middag så det verkar som att det har börjat hända lite saker i kroppen. Just nu sover hon. Valplådan är fixad och alla bra-att-ha-saker är på plats och sängen bredvid är bäddad så vi är redo om valparna bestämmer sig för att komma ut och presentera sig.

10 juni på morgonen
Fennel mår bra. Hon är lite extra sällskapssjuk och inte riktigt sugen på mat idag men inga tydliga tecken på att valparna vill komma ut än.

9 juni
Fennel tar allt med ro. Hon är hungrig och trött. Precis så som det ska vara på dygn 60.

[Image: 250609%20fennel.jpg]

8 juni
Äntligen är det dags att börja skriv valpdagbok! 

Idag är det dygn 59 på Fennels dräktighet. Vi är så nyfikna på vilka krabater det är som finns där inne i magen!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)