Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 240401!!
#1
Torsdag 25 april

Några bilder på våra små underverk!

 [Image: 240424%201.jpg]
 
 
[Image: 240424%202.jpg]
 
 
[Image: 240424%203.jpg]
 
 
[Image: 240424%204.jpg]
 
 
[Image: 240424%205.jpg]
 
 
[Image: 240424%206.jpg]
 
 
[Image: 240424%207.jpg]
 
 
[Image: 240424%208.jpg]


Tisdag 23 april
En av de saker som jag verkligen uppskattar är första gångerna när valparna äter kött ur min hand. Ivriga munnarna som letar reda på varenda liten bit. Hela kroppen är engagerad. Alla tyckte att det var så gott! Gullisar!

Nu när valparna rör på sig mer så är dom inte lika tjocka längre. Det blir mer fart och mer lek för varje dag.

Kerstin ville gå på promenad i skogen idag. Vi går åt det hållet när Flax och hennes valpar är ute så att mammorna inte behöver träffas. Men Kerstin brukar gå en bit på vägen och sen få bråttom hem men idag vek vi upp till höger i skogen och gick en sväng på riktig skogspromenad utan att följa stigar. Hon skuttade runt över stock och sten. Det var så härligt att se henne vara Kerstin en liten stund och inte bara totalt hängiven mamma.


Måndag 22 april
Idag var Ellen och Matilda med och pysslade med valparna en stund. Tre veckor gamla är dom nu. Så ljuvliga! Somnar i famnen och riktigt gosar in sig och myser. Kerstin tycker att det är bra att få lite hjälp. Hon har även idag lagt in tuggben i lådan så jag fattar piken och imorgon ska jag bjuda på lite kött. 


Lördag 20 april
Nu börjar valparna bli mer och mer sociala och vill gosa. Så himla mysigt! 

När Kerstin fick några nya tuggben efter frukosten idag så la hon några i valplådan. Lite för tidigt för tuggben eftersom valparna inte har några tänder men jag tänker att jag har smarta mammor så om nu Kerstin tycker att det börjar bli dags att valparna får smaka något mer än bara mammas varma goda mjölk så ska jag ge valparna lite kött.

Kerstin vill gärna vara ute lite längre stunder nu. Hon och Jocke gick på en liten skogspromenad idag och Kerstin tyckte att det var toppen. När hon kommer hem igen så har hon bråttom ner i lådan och se till att alla mår bra och erbjuda lite mat.


Onsdag 17 april
Nu bär benen några steg! Det är vingligt och ostadigt men övning ger färdighet. 

Det är så skönt när alla valpar mår så här bra. Kerstin sköter allt föredömligt så jag behöver inte hjälpa till på något sätt. 


Lördag 13 april
Nu har dom öppnat ögonen! Det blir genast mer liv och rörelse i lådan. 

Kerstin har massor med mjölk till dom och alla äter med stor aptit. Idag la Kerstin ett tuggben hos valparna. Kanske att hon tänker att hon vill ha lite avlastning från matandet eller så vill hon bara dela med sig av de goda benen gjorda av torkade älghud. Kerstin är väldigt förtjust i dom benen men det är länge kvar innan valparna kan tugga på ben. Men det var fint tänkt av Kerstin!


Torsdag 11 april
Allting bara flyter på och alla mår så bra och växer så man nästan ser det. Jag behöver inte hjälpa varken Kerstin eller valparna med någonting. Det är enkelt att vara hunduppfödare när allt går så här bra.

[Image: 240411%201.jpg]
 
 
[Image: 240411%202.jpg]



Tisdag 9 april
Jösses vilka tjockisar! Alla mår alldeles utmärkt och Kerstin är så klok och fin mamma. Valparna är nu en vecka gamla och det känns alltid bra när alla hänger med bra i utvecklingen hela tiden.

Kerstin tar allt med ro men tycker ibland att jag är lite långsam med maten. Är hon hungrig så är hon hungrig NU! Alla våra digivande tikar får så mycket som dom vill ha och Kerstin är tydligt med vad hon vill. 


Söndag 7 april
Oj va dom växer! Riktigt runda och goa om magarna. Det finns gott om mjölk och dom är ju bara fyra. 

Kerstin började resa sig självmant ur lådan igår. En liten promenad på förmiddagen kunde hon tänka sig. Vi kom ända ner till utden innan hin ville vända hem. Skönt att få röra på sig efter att ha legat fortfarande i så många dygn. På kvällen så hoppade hon upp i min säng med ett tuggben. Där uppe hade hon bra koll på valparna och även möjlighet att titta ut genom fönster. Kerstin gillar att titta ut genom fönster. Alldeles stilla och tyst kan hon sitta länge och bara titta. Så himla fin!


Torsdag 4 april
Kerstin har bestämt sig för att ha en valp till i lådan så nu bor dinosaurien där också!

 [Image: 240404%20kerstin.jpg]




Torsdag 4 april
Valparna mår bra och växer och utvecklas så som jag vill. Det är smidigt med bara fyra valpar för det finns många matplatser att välja på och mjölken räcker till alla.

Kerstin lämnar inte lådan frivilligt. Någon gång per dygn behöver vi tjata ut henne så att hon kissar. Hon är så snabb hon kan och vänder tillbaka in direkt. Så fin och klok mamma.


Tisdag 2 april
Det är så fridfullt i lådan. Tysta valpar är välmående valpar och det är verkligen knäpptyst i lådan. Alla har blivit lite runda om magarna och dom känns bra i min hand. Nu har vi några viktiga dygn framför oss och vi gör vad vi kan för att ge våra små och deras mamma de bästa förutsättningarna.

Kerstin pysslar så kärleksfullt med sina små och när alla sover gott så passar hon att sova en stund hon också. Kerstin är en så synnerligen klok och alldeles lagom mamma. Jag blir så trygg av alla val hon gör.


Måndag 1 april
Kerstin och valparna mår bh. Vi har en hane och tre tikar i vår låda nu. Alla är svarta.

Kl 23.45
En tjej 

Kl 23.02
En tjej 

Kl 21.32
En tjej 

Kl 21.14
En pojke 


kl 19
Kerstin bäddar lite, är inte sugen på maten och så är hon väldigt sällskapssjuk. Jag tror att hon förbereder sig inför att vi äntligen ska få träffa valparna!

Söndag 31 mars 
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken på vilka som finns där inne. Kerstin sitter helst på kullen vid flaggstången och tittar ut över vattnet. Hon verkar inte ett dugg bekymrad över att jag vill träffa valparna.

Lördag 30 mars
Kerstin mumsade snabbt i sig ett lammrevben till förmiddagssmellis så det verkar inte vara några valpar på gång än.
 
[Image: 240330%20kerstin.jpg]

Fredag 29 mars
Kerstin är nöjd med livet och tar allt med ro. Inga tecken på att valparna vill komma ut. 

Hon letar efter bra boplatser när vi är ute men jag kommer att fortsätta att försöka övertala henne om att vi ska ha valparna i lådan inomhus.
      
[Image: 240329%201.jpg]
 
 
[Image: 240329%202.jpg]
 
 
[Image: 240329%203.jpg]
 
 
[Image: 240329%204.jpg]
 
 
[Image: 240329%205.jpg]
 
 
[Image: 240329%206.jpg]
Här ville hon gärna att hennes förra kull skulle bo!


Torsdag 28 mars
Nu är det dags för Kerstins valpdagbok! Hon mår toppen och det märks inte att hon är dräktig mer än att hon är hungrigare än om hon brukar vara. Hon har en väldigt bra kropp att bära valpar i så jag tror att hon har gömt några där inne. Det är så spännande att vänta och se vilka krabater som vi kommer att få träffa.

Det är dygn 59 idag så det är några dagar kvar innan valpningen kommer igång.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)