Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Välkomna att följa Tuffa och hennes valpar i valpdagboken!
[Image: 190623%204.jpg]

[Image: 190623%205.jpg]

[Image: 190623%206.jpg]

[Image: 190623%207.jpg]

[Image: 190623%208.jpg]

[Image: 190623%209.jpg]

[Image: 190623%2010.jpg]

[Image: 190623%2011.jpg]

Natten har varit fridfull i lådan. Alla valpar är tysta och det är ett bra tecken på att dom mår bra och dom känns så där runda, goa, varma och tunga precis som dom ska när dom  är två dygn gamla.
Reply
Idag kom Tuffa ut i köket och ville ha en skinkmacka. Så klart att hon fick det och med mycket ekologiskt smör så det finns bra fett att göra mjölk av. Det känns bra att hon vill lämna lådan en kort stund för om en supermamma som Tuffa går från ett gäng med elva tysta nöjda valpar så tolkar jag det som att hon är mycket trygg med att alla mår bra. Nu ska man ju så klart inte bli för trygg med det för det kan gå snabbt utför för en valp som av någon anledning inte är pigg och stark men vi kan i alla fall få njuta av känslan av att just nu mår alla valparna utmärkt.

Tuffa och jag var ute en sväng på tomten i morse och hon är fin i kroppen när hon rör sig och hon kissar och bajsar som hon ska och det är så sådana där små saker så gör mig så lycklig. Det är verkligen superviktigt att hon mår bra för om hon blir svag så blir det mycket jobb för oss att klara alla elva valpar som vill ha mat hela tiden. Det finns bra med mjölk till valparna och juvren känns mjuka och inte för varmt någonstans. Än är inte en värsta mjölkproduktionen igång men det gäller att ha koll så att juvren känns bra för det kan gå fort om det blir mjölkstockning eller juverinflammation. Vi har aldrig haft det på någon tik (peppar, peppar...) men jag är ändå mycket uppmärksam för jag förstår hur tufft det skulle vara för både Tuffa, valparna och oss.

Jag har kollat så att valparna navel läker bra och alla ser fina ut och nästa alla navelsträngar har lossnat nu. 

Nu ska jag fixa en kopp kaffe och sätta mig i valplådan och titta på när alla fina valparna äter och sover. Det är få ställen som det är så härligt att dricka kaffe på!
Reply
Nu är valparna tre dygn och det är de tre första dygnen som vi mest nojjiga. Nu har vi klarat tre dygn och det är skönt! Alla valparna är runda, goa, varma och så där tunga som en frisk valp känns när man tar i den. Men vi har förlorat valpar senare också så egentligen är det först när dom är tre veckor som vi vågar känna att alla verkligen utvecklas som dom ska.

Tuffa mår utmärkt hon också. Hon har kommit ut i köket några gånger idag och önskat sig olika saker att äta. Idag ville hon gärna ha sådant med ben. Det ändrar sig för igår vill hon ha kolhydrater så idag hade jag kokat en stor kastrull till henne men hon ville bara ha lite. Smör var hon tokig i igår men idag ville hon inte ens lukta på en smörklick. Så menyn idag har varit ben i form av lammnacke och kycklingvingar. Lite kycklinglever ville hon ha i morse och det är bra för mjölkproduktionen så det gjorde mig glad. Att hon vill ha ben idag beror säkert på att det går åt kalk och andra mineraler till all mjölk som produceras. Jag tänker att hon är klok så hon får det som hon vill ha! 

Jag är förstår faktiskt inte hur jag inför min första kull kunde tror att torrfoder var rätt mat för en dräktig och digivande tik. Vår älskade Elsa som var mamma till vår första kull åt delvis torrfoder. Jag visste inte bättre då. Hon är så mager och eländig när valparna sugit ur allt ur henne. Hon hade fri tillgång till torrfoder som man ansåg vara av utmärkt kvalitet men det innehöll uppenbarligen inte det som hon behövde. Sedan dess har alla mina 28 dräktiga och digivande tikar bara ätit rå mat och alla har varit superfina i hullet och mått superbra under hela digivningsperioden. Aldrig en mjölkstockning, juverinflammation eller livmoderinflammation (peppar, peppar...) Idag är jag helt säker på att ingen hund ska behöva äta sådan skit som torrfoder. Bara det bästa är bra nog till mina valpar också så dom äter självklart rått kött och aldrig en torrfoderkula.
Reply
Idag blir valparna en vecka!! Alla mår utmärkt och äter massor så dom är runda och goa och växer så man nästan ser det.

Tuffa har mycket mjölk till dom så det finns mer än det behövs men det är några valpar är lite större och tar dom sig fram bättre i mjölkbaren så eftersom det bara finns 10 matplatser och Tuffa ofta ligger så att det går att komma åt upp till ca 8 matplatser så är jag med och ser till att dom minsta för tag på en bra tutte. När Tuffa väljer att lägga sig utanför lådan ett tag så brukar jag ibland fråga henne, när juvren ser så fulla ut, om det är ok om några av de mindre valparna kan få lite egentid att äta och då lägger hon sig så tuttarna är åtkomliga och bara väntar på att jag ska lägga dit några valpar. Älskade kloka Tuffa!!

Tuffa tar allt med ro. Hon lämnar ibland rummet där valparna är och hon är då så tydlig med att hon vill något. Oftast vill hon ha något att äta, eller gå ut kissa eller så vill hon bara mysa en liten stund. Om valparna då ger lite ljud ifrån sig så stannar hon upp och lyssnar och vissa ljud bryr hon sig inte om men så rätt som det är så får hon så bråttom in till dom.

När vi var ute igår så gick vi ner mot ängen. Hon brukar kissa ganska precis vid ytterdörren och sen vilja gå in men den gången vill hon gå längre. När vi kom ner på ängen så drog hon iväg i full fart och riktigt njöt av att springa. Hon älskar att spring men nu har det ju varit så svårt i typ en dryg månad men idag for hon iväg! Jag fick en tår i ögat när jag såg henne lycka! Hennes juver är ju rejält fyllda med mjölk så det blev nog lite jobbigt att springa så tur blev inte så lång (och mjölken blev grädde?!).
Reply
Nu börjar det bli fart i lådan! Valparna är starkare i kroppen och benen lyckas nästan få upp kroppen från underlaget. Det blir ett härligt myller i lådan när det är full fart på alla samtidigt!!

Jag har börjat klura på namn. Tänker att kullen kanske ska heta Midsommar-kullen och så klurar jag just nu utifrån den idé. Har ni lust att hjälpa till att klura så är jag så klart mycket tacksam!
Reply
Tack alla ni som hör av er med namnförslag!! Alltid lika svårt att välja så jag är så glad att ni vill vara med och klura!

Valparna mår utmärkt! Det är så fridfullt i lådan så jag måste ibland titta så att alla andas. Välmående valpar är tysta och dom här är verkligen knäpptysta! 

Imorse så bättrade jag på deras märkningar. Jag klipper bort lite päls på olika ställen på valparna och på så sätt känner jag igen dom. Jag vill inte ha någon färg på dom är dom är så små för Tuffa tvättar dom så noga fortfarande så då får hon i sig färgen. Många uppfödare har halsband på sina valpar med det tycker jag känns lite läskigt och så kan dom ju lossna och då vet jag kanske inte vilken valp som är vilken. Så jag märker alla valparna genom att klippa bort lite päls och på så sätt så heter tikarna huvudet, nacken, ryggen och svansen och hanarna heter höger fram, höger sida, höger bak, vänster bak, vänster sida, vänster fram och så sista hanen får heta örat men där finns ingen päls än så har får vara omärkt så länge.

Oj vad dom växer!! Det börjar bli trångt i mjölkbaren nu för valparna har blivit så stora och Tuffa väljer nu att sitta upp ibland när dom ska få mat och då kommer valparna åt några fler matplatser. Det finns gott om mjölk så alla blir så där härligt mätta. Det är bra jobbat att producera så mycket mjölk och mer och mer behövs för varje dag.

Tuffa äter massor med mat så klart. Jag brukar ge henne något fryst i en skål när jag går och lägger mig på kvällen och då brukar hon mumsa på det under natten. Igår kväll vid kl 23 fick hon en skål med 1 kg kycklingvingar. Jag hann knappt vända ryggen till så hade hon ätit upp allt! Så jag hämtade några lammben och la i skålen istället och dom åt hon upp i natt för när hon  väckte mig vid kl 04.45 så var dom också borta och av förklarliga skäl så behövde hon då gå ut en sväng. Det går åt så galet mycket mat. Självklart så har hon fri tillgång till mat så hon kan äta när hon behöver. Till frukost har hon nu ätit en skål med kalkon, spenat, blåbär, ishavsalger och rejält med laxolja. Gott uppenbarligen för skålen blev snabbt helt ren. Jag erbjöd henne kycklingvingar men hon bara tittade på mig och gick in till valparna. Digivande tikar ska alltid erbjudas mat tills dom tacka nej och går. Det är så häftigt hur dom kan äta sanslösa mängder och så bara plötsligt så blir dom mätta och vill inte ha mer. Det kan till och med bli så att dom tar en sista bit och spottar ut den. Full i magen nu liksom!
Reply
Idag blir valparna två veckor!! Alla mår bra! Dom har börjat öppna ögonen så snart blir det annat ljud från lådan. Benen är så starka så att det blir något vingliga steg innan dom trillar. Så söta!! Det är några valpar som är lite större men ingen som känns liten längre. Det är skönt för då får alla samma chans vid mjölkbaren. 

Imorse klippte jag klorna på alla. Det är ganska många klor: 11 valpar x 18 klor = 198 klor att klippa!

Tuffa tycker att livet är toppen och hon är så trygg och tillfreds med allt. Men hon har inte riktigt den dygnsrytm som jag hade önskat så hon väcker mig och tycker att jag ska gå upp och släppa ut henne eller fixa något att äta och så vill hon så klart ha lite kärlek och sällskap. Så senaste dagarna har min morgon börjat kl 03.40, 04.22 och så idag fick jag sova till 05.34 och det var ju riktigt snällt av henne. När jag uppfyllt henne önskningar så somnar hon gott igen och då får jag förmånen att sitta med en kopp kaffe och njuta av friden hos valparna och deras fantastiska mamma.
Reply
Oj va tiden går fort! Valparna utvecklas precis som dom ska och nu händer det nya saker varje dag. Dom blir tre veckor idag.

Jag har börjat ge dom små smakbitar av kött. Jag ger finhackat rått krav-märkt nötkött. Det är vanligt att man rekommenderar köttfärs till valparna (många ger torrfoder och det är helt otänkbart för mig) men jag vill inte ge det för jag är rädd att det kan vara onödiga bakterier i kött man köper malt så jag ta en hel bit och hackar det precis innan jag ger valparna. Dom tycker att det är så gott!! Jag matar en valp i taget och dom  äter ur min hand. Jag älskar känslan av den ivriga nosen som letar efter köttet och den ivriga munnen som äter! 

Det finns massor med av mammas varma goa mjölk att mumsa på till efterrätt sedan. När jag ger köttet så tar jag valparna en och en ur lådan och så ber jag Tuffa ligga bredvid mig utanför lådan. Den minsta valpen får kött först så den sen hinner få tag på en bra tutte innan syskonen kommer dit. När alla valparna har fått kött och hunnit mumsa av mammas goa mjölk så lägger jag tillbaka en valp i taget i lådan och då tar jag den största först så blir det igen lite extra tid för de minsta att dia i lugn och ro.

Igår var Ellen med och hjälpte mig att mata valpar och det är bra för då hinner jag städa valplådan extra noga också. Valparna blev mätta och nöjda och passade på att utforska lite. Jag tog några bilder så att ni ska få se. Det är flera av er som frågat efter bilder på valparna men jag tar aldrig bilder på valpar med nyöppnade ögon för kameran behöver använda blixten i valprummet och jag vill inte att nyöppnade ögon ska få en blixt det första som händer. Men nu kommer jag börja ta lite bilder så ni får se underverken!

En valp kröp upp i Ellens knä och det är så mysigt med valpar i den här åldern för dom börjar ta lite kontakt med oss och vill mysa!

[Image: 190712%201.jpg]

[Image: 190712%202.jpg]

Igår fyllde Tuffa 6 år och självklart så gjorde Ellen en tårta till henne!

[Image: 190712%20tuffa.jpg]
Reply
Igår, helt plötsligt bara, så är det små hundar i valplådan! Hela familjen stod vi häpna och tittade på gänget igår. Plötsligt har valparna blivit så stora och dom står, går och sitter, leker och busar och skäller och morrar precis som riktiga hundar! Så makalöst söta!!

Alla valpar mår utmärkt och äter med en härlig aptit och sover så gott så vi måste titta att dom andas. Det är verkligen en fröjd att ha valpar när allt går så här bra och vi inte behöver vara oroliga för någonting någon gång.

Vilken fantastisk mamma hon är vår Tuffa! Tuffa tar som alltid allt med ro. Mjölkproduktionen är otroligt stor just nu men hon fixar det. Mängden mat hon vill ha på en dag är häpnadsväckande. Hon äter nog ca 5 kg kött och ben, fisk och ägg per dag plus grönsaker, frukt, tillagade kolhydrater och mycket extra fett. Hon är i riktigt bra form och har bra med hull runt magen och det går inte riktigt att förstå att hennes kropp producerar mjölk till 11 valpar. Jag är så stolt över vår supermamma!!
Reply
Vi har fått ett återbud så nu har vi en valp som söker en familj att flytta till från 17 augusti. Hör av er om ni vill erbjuda vår valp ett rikt och kärleksfullt liv! Hjälp gärna till med att berätta att vi har en liten valp som söker en familj att flytta till!

Här nedan kommer några bilder från när jag och Tuffa städade valplådan och Ellen och Matilda tog hand om valparna under tiden.

[Image: 190716%201.jpg]

[Image: 190716%202.jpg]

[Image: 190716%203.jpg]

[Image: 190716%204.jpg]

[Image: 190716%205.jpg]

[Image: 190716%206.jpg]

[Image: 190716%207.jpg]

[Image: 190716%208.jpg]

[Image: 190716%2010.jpg]

[Image: 190716%2011.jpg]
Reply

Forum Jump: